Cestou na program

Je brzké ráno, sedím ve vlaku a jedu na náslech k jedné z našich lektorek.

Dívám se z okna, jak se příroda mění před očima. Stromy už nejsou holé, ale jsou hustě
porostlé svěže zelenými listy. Spousta stromů a keřů kvete a omamně voní. Období, které mám tak ráda, které mi připomíná, že po zimě vždycky přijde jaro, že těžké časy netrvají věčně.

Jsou přede mnou poslední 4 týdny výuky preventivních programů, než přijdou letní prázdniny, a tak se pomalu za tím končícím školním rokem chci ohlížet.

Tohle byl a ještě pořád je silný, intenzivní rok. Opravdu HODNĚ práce, hodně programů, hodně setkání a výzev.

Jsem vděčná, povzbuzená, unavená.

Myslím na studenty z programu v posledním týdnu. Na dívku, která za mnou pro programu vyběhla na
chodbu s tím, že chce poděkovat za úžasný program, že si to užila a cítila se během programu opravdu bezpečně. Vzpomínám si i na jinou studentku, která se mnou po programu sdílela, že zažila před několika měsíci pokus o znásilnění, a že už je připravena o tom mluvit a jak je ráda, že jsme na programu mluvili o souhlasu se sexem.

Myslím i na učitele, na jednu, která mi přinesla vyplněný hodnotící dotazník se slovy, že chtěla dát 99 %, protože vždycky je co zlepšovat, ale že nemůže přijít na to, co by mělo být lepší, tak dává 100%.

Myslím i na ředitelku, která se mnou potřebovala sdílet obavy některých rodičů, kteří se báli na naše programy poslat své děti, se strachem, že je budeme indoktrinovat.

Myslím na všechny lektory, které pečlivě vzděláváme a připravujeme na lektorskou práci, zaučujeme, provázíme, aby svou práci vykonávali citlivě, odborně, vyváženě.

Myslím na lidi v různých komisích, kteří rozhoduji o dotacích, kteří naši práci vidí jako smysluplnou a důvěryhodnou, na každého jednotlivce, který naší práci fandí, myslím na každého z vás.

Jsme odhodláni dělat tuhle práci nejlíp, jak umíme a myslím, ze se nám to dost daří. A chceme dál růst, učit se, naslouchat, zajímat se.

Jsme tu pro žáky i jejich učitele, pro metodiky prevence i pro ředitele, pro rodiče dětí.

A navíc, a to je překvapivé, jsme maličkou součástí výuky budoucích lékařů. Na Lékařské fakultě v Plzni mají k dispozici naše výukové modely.

Mám velkou radost z naší revidované lekce Dobrodružství dospívání, která je úžasným průvodcem tímto obdobím pro žáky 5+6. tříd. Těší mě vidět, jak skvěle žáci reaguji na témata lidské jedinečnosti, že je v pořádku se lišit, jak si umí uvědomovat své emoce a hledat strategie, co a kdo jim pomůže, když je jim těžko a jak se učí
orientovat ve vztahových a komunikačních dovednostech.

A mám obrovskou radost, jak „vymazlená“ je lekce (slovy oblastní metodičky z pedagogicko – psychologické poradny)  Nečekané těhotenství. Jak se nám se studenty daří objevovat v biologickém tématu principy plodnosti, početí a krásu embryonálního vývoje. V tématu prožitkovém se ponořit se vším všudy do nečekaného těhotenství, objevovat vlastni strachy, proces zvažování až po rozhodnutí, zda si dítě nechám, porodím a uvolním do nové rodiny nebo zda se rozhodnu k potratu. Daří se nám nacházet odpovědi na otázku, jak té situaci předejit v preventivní části. Zkoušíme si uvědomit nejen, kdy se sexem smíme začít, ale co nás vede k tomu, že se sexem někdy začneme brzy, někdy i když připraveni nejsme a dokonce i když ho nechceme. Vyslovujeme ono kouzelné „nechci“ a kotvíme, že správná, zdravá reakce je respektující, že nikdo nemá právo se dotýkat našeho těla bez našeho souhlasu. V imaginaci si objevujeme, komu chceme otevřít dveře do své intimní blízkosti. A nakonec a zcela důležitě hledáme, jak se konkrétně a prakticky chránit, když sex mít chceme, ale na těhotenství připraveni nejsme.

Jsem vděčná za slova studentů z dotazníků, kde píší, že už ví, že to bylo důležité do života, že jim pomohlo si uvědomit, že je ok se sexem nespěchat, že se chtějí dobře chránit, že to byl nejlepší program, co zažili, že se cítili bezpečně a mohli říct, co si myslí.

Jsem prostě vděčná.

A unavená, jasně, že jo. Je to silný, intenzivni rok.

A zasloužený odpočinek je už za rohem a já se na něj těším.

Tak to je asi všechno, pomalu se blížím do stanice, kde budu vystupovat. Tak se mějte krásně, užijte si pohodové léto.

Jitka Kultová

Objednejte program pro své žáky

Srozumitelně podané téma je uzpůsobené potřebám žáků v jednotlivých ročnících základní školy. Rádi navštívíme i vaši školu.

Záměrem programu PRO ŽIVOT je inspirovat žáky k pozitivnímu pohledu na sebe sama, na lidský život a důstojnost, lásku, manželství či partnerství a ukázat pozitivní význam lidské sexuality v partnerském vztahu. Přispět k prevenci sexuálního rizikového chování žáků a k podpoře duševního zdraví.