Back to Top

Moje cesta na svět

1. Základní informace o lekci
Úroveň provádění: všeobecná prevence
Oblast zaměření: specifická prevence: prevence sexuálního rizikového chování
Cílová skupina: děti mladšího školního věku (3.+4.ročník ZŠ)
Forma: interaktivní
Délka programu: dlouhodobý
Poskytovatel: Národní iniciativa pro život, o.p.s. (NIŽ)

2. Popis lekce
Posláním lekce je inspirovat žáky k pozitivnímu pohledu na sebe sama, na život, na lidskou důstojnost, lásku, manželství či partnerství a ukázat pozitivní význam lidské sexuality ve vztahu lásky. V první části se žáci přiměřeně věku seznamují s průběhem početí. Ve druhé části s prenatálním vývojem a s porodem. Celý program probíhá interaktivní formou výkladu a jednoduchých aktivit a her, které žákům pomohou si téma zvnitřnit a naučenou látku upevnit.
Posláním programu je přispět k prevenci sexuálního rizikového chování žáků ve věku puberty a dospívání.
Je první lekcí z komplexního programu “Pro život”, který poskytuje NIŽ pro 3., 5. a 9. ročník ZŠ. Optimální je, pokud žáci v průběhu základní školní docházky absolvují všechny lekce programu.
Lektoři využívají metod prožitkové výuky s důrazem na interakci dětí s jejich zpětnou vazbou (např. hraní rolí, modelové situace, diskuse v komunitním kruhu, práce ve dvojici apod.)

3. Východiska
Naše děti mají skrze mediální zdroje přístup k obrazům a informacím, které nejsou přiměřené jejich psychickému vývoji, a stává se, že si vytvářejí nezdravé a zmatené představy o intimních oblastech života.
Zde je místo především pro působení rodiny, ale i školních preventivních programů.
Lekce Moje cesta na svět může být vhodným doplňkem v edukačním působení a je určen pro mladší školní věk. Navazuje na témata v předmětu Člověk a jeho svět.

4. Cíle lekce

  • Žáci vypátrají informace o svém raném dětství (domácí úkol před programem)
  • Žáci ověří své znalosti z oblasti narození dítěte (kvíz).
  • Žáci roztřídí, které chování patří a nepatří do láskyplného vztahu (aktivita „Láska x neláska“).
  • Žáci si vizuálně představí princip spojení genetických sad při početí (aktivita se zipem).
  • Žáci objevují jednotlivé etapy prenatálního vývoje dítěte, srdeční tep, velikost.. (práce s modely) a vyjmenují rizikové látky, které v těhotenství škodí.
  • Žáci vyzkoušejí pocity těhotné ženy na konci těhotenství – zavazování tkaničky s aktovkou na břiše (hraní rolí).
  • V závěru lekce jsou žáci schopni odpovědět na otázku: „Jak jsem se dostal dovnitř, jaké to tam je, a jak jsem se dostal ven?“

5. Cílová skupina:
Věk: Mladší školní věk
Náročnost: Nezasažená populace bez výrazné zdravotně-sociální zátěže.
Instituce: Žáci základních škol (3.ročník).
Lekce je uzpůsobena svým tematickým rozsahem, hloubkou záběru i náročností možnostem, potřebám a věku žáků 3-4. tříd ZŠ. Cíle i metody jsou v souladu s příslušnými metodickými doporučeními MŠMT. Lekce prošla pilotáží na základních školách, zpětnou vazbou od vyučujících i metodiků. Lekce je pravidelně obsahově i metodicky aktualizována a pomocí evaluačních nástrojů korigována.

6. Časová struktura
Realizace lekce je optimalizována na 2 x 45 min.

7. Obsah lekce
Lekce probíhá ve 2 vyučovacích hodinách. Probíhá interaktivní formou, využívá komunitní kruh, diskusi, práci ve skupině, hraní rolí, modelové situace a motivační příběhy.

1. hodina
seznámení s lektorem, tématem, očekávání třídy, pravidla
úvodní hra, práce s domácím úkolem, kvíz
biologičtí rodiče
hra: Co je a není láska
1. pilíř lekce: Jak jsem se dostal mamince do bříška?
početí – biologický začátek života

2. hodina
2. pilíř lekce: Jaké to tam bylo?
průběh těhotenství, práce s ovocem a s modely plodu
hra: na těhotnou maminku
3. pilíř lekce: Jak jsem se dostal ven?
porod, narození, péče o novorozence
závěr, dotazníčky