Back to Top

Etický kodex

Zásady poskytování programu „Pro život” – poskytovatel:

  • dodržuje odborné standardy kvality a etické normy
  • uplatňuje pozitivní orientaci preventivních programů
  • reaguje na identifikované potřeby cílové skupiny
  • klade důraz na interakci a aktivní zapojení cílové skupiny
  • dbá na cílenost a srozumitelnost předávaných informací
  • dodržuje komplexnost a návaznost programů

Etický kodex
Etický kodex je pro pracovníky programu závazný, je jedním z klíčových nástrojů pro zachování vysoké kvality služeb.

  • Činnost a aktivity organizace jsou založeny na hodnotách důstojnosti každé lidské osoby a lidských práv, která jsou vyjádřena v Chartě lidských práv Spojených národů a v Listině základních práv a svobod; dále se řídí zákony tohoto státu.
  • Pracovník ctí nezadatelnou důstojnost každé osoby bez ohledu na její původ, etnickou příslušnost, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské vyznání, politické přesvědčení a bez ohledu na to, jak se podílí na životě celé společnosti.
  • Mezi základní hodnoty řadíme lidskou důstojnost, svobodu, právo na seberealizaci, soukromí, důvěrnost a autonomii.
  • Právo každého jedince na seberealizaci má hranici, pokud dochází k omezení takového práva u druhých osob.
  • Profesionální odpovědnost má prioritu před osobními zájmy.
  • Pracovník respektuje klienta jako rovnocenného partnera se všemi občanskými právy a povinnostmi, včetně jeho zodpovědnosti za své zdraví.
  • Respektování osobnosti a lidské důstojnosti – pracovník dodržuje tyto postoje:
    – východiskem při jednání s účastníkem programu je úcta k osobě a k její důstojnosti,
    – úcta k individualitě a respekt k odlišnosti,
    – nesnižuje se důstojnost klienta ani v emočně vypjaté situaci,
    – respektuje právo klienta vyjádřit vlastní názory, postoje, pocity, přání, potřeby a rozhodnutí, –
    – ctí a naplňuje právo klienta na podložené informace.
  • Respektování práva na soukromí a důvěrnosti sdělení.
    – data a informace požaduje jen s ohledem na potřebnost při zajištění služeb ve prospěch klienta,
    – považuje vše, co je vysloveno účastníky, za důvěrné (citlivé údaje),
    – žádnou informaci o klientovi nepoužije bez jeho souhlasu,
    – pokud použije získané informace (např. ke studijním účelům – kazuistiky, statistické zpracování, zprávy pro instituce), vždy garantuje anonymitu osobních a citlivých údajů.
  • V případě střetu zájmů pracovník včas upozorní klienta na tuto možnou kolizi a odkáže jej na možnost nebo organizaci, kde tato okolnost nehrozí.
  • Profil pracovníka:
    – je vybaven dostatečnou mírou odborných informací,
    – stále prohlubuje své znalosti, samostudiem, případně celoživotním vzděláváním,
    – projevuje dobrou vůli pomáhat na základě znalostí, dovedností a zkušeností jednotlivcům i skupinám při jejich rozvoji,
    – pohotově reaguje na dění ve skupině, dovede rozlišit, nakolik má rozvinout téma,
    – je zdvořilý a jedná podle pravidel společenského chování,
    – vyzařuje úctu a respekt,
    – srozumitelně se vyjadřuje,
    – oceňuje přátelskou atmosféru a humor, aktivně ji vytváří,
    – při reakci na názor účastníka mu vždy dovede projevit ocenění,
    – v případě řešení problémů hledá možnosti, jak příslušníky cílové skupiny do řešení zainteresovat.
  • Pracovník je povinen zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvěděl v souvislosti se svým působením v preventivním programu a které se vztahují k cílové skupině;